Allo
scopo di integrare Arte e Design, lavoro trasversalmente integrando
tre discipline la Ceramica, il Marmol e il Vetro di Murano. Tramite la
decostruzione dell'Arte ho iniziato un percorso di allontanamento dalla
"forma tradizionale" per lasciare spazio a un "nuovo linguaggio"
sincretico.Ispirazione: Concepisco le mie
opere come riflessi di una Natura ricreata, la salvaguardia di mare e
oceani, la sensibilizzazione sulla salute dell'intero spettro della vita
marina è una costante nel mio lavoro, a questo scopo cerco di ricreare
alcune specie marine, sono i soggeti principali del mio lavoro: Le
Meduse, Anemone, Stelle marine, Coralli , Seppie e Tridacne. Vorrei
rendere più consapevoli i visitatori a riguardo di una delle
conseguenze più gravi del riscaldamento globale: l'inalzamento della
temperatura media delle acque, (Tropicalizzazione del mare Mediterraneo)
con una conseguente perdita di biodiversità, ad esempio nell'ecosistema
del mare Adriàtico si nota una riproduzione abnorme delle Meduse; Il
Polmone del mare (Rhizostoma pulmo) è stata protagonista della
sciamatura avvenuta nel Golfo di Trieste nella primavera del 2021-2022.
La Medusa nei profondissimi fondali emette luce endogena, queste
particolari specie riescono a produrre infiniti colori ed effetti grazie
alla loro bioluminescenza; Utilizzo l'illuminazione a Led che
attraverso i vetri disegnano nuove atmosfere con giochi di luci e ombre
proiettate sulle pareti, un richiamo alla bioluminiscenza delle Meduse.
Per i tentacoli di vetro abbiamo utilizzato la lavorazione a caldo con
la tecnica a "Mano volante" e le decorazioni al Balloton con l'aggiunta
di "murrine".Dal 2017 furono sviluppate 60 Sculture-lampade a tecnica mista grazie alla collaborazione con i maestri vetrai.Le
sculture marine hanno due livelli di interpretazione: La salute degli
oceani, Fusione di due culture (Perù e Italia) e tecniche diverse
integrate nelle lampade Medusa e Anemone, Il
Design nasce in un contesto culturale locale, dopo un processo che
permette di trasferire il suo significato intrinseco in altre città, il
prodotto evolve continuamente, acquisendo un nuovo linguaggio espressivo
sincretico. Arte e Design hanno un linguaggio comune: Identità,
Creatività, Sperimentazione e Innovazione.
Glassmaster Paolo Giubelli Zeviani e Chiara Tajariol
-- These works are the reflection of the Marine Habitat. The object can be used as an indoor and outdoor lamp, designed to create new atmospheres with plays of light and shadows on the wall. Raku process: after the glazing and the second firing at 930 degrees celsius, the object is removed still hot from the oven and the thermal shock starts, this phase is managed in three minutes; the flames and the oxygen reduction method they are decisive both for the decorative crazing effect and for metallic and iridescent reflections. The fusion is harmonized thanks to the reflections of Led lighting.
DESIGN NAME:
Meduse
PRIMARY FUNCTION:
Sculpture Lamp
INSPIRATION:
The Marine Habitat, I conceive my works as reflections of a recreated nature, the connection between nature and culture is a constant in my work. I work across different disciplines.I began a path of alienation from the Traditional shape in order to give way to a new syncretic language by the deconstruction of the art.
The Meduse lamp, communicates five levels of interpretation:
1- Fusion and integration of two cultures, Peru and Italy.
2- Resilience of Nature, there are species like “Turritopsis nutricola” that never dies, it regenerates.
3-They are lungs of the sea.
4- Transform the scary being into beauty.
5-Safeguarding seas and oceans: a Tropicalization of the Mediterranean sea is occurring.
UNIQUE PROPERTIES / PROJECT DESCRIPTION:
Global design and local identities,they are collector's pieces. Two identities, Peru and Italy two different cultures highly integrated in the Medusa lamps, after a process of deconstruction and liberation from history for giving space to a new syncretic language. Integration of two materials only ceramic Peru and Murano glass, harmonized thanks to the reflections of multicolored Led lighting. Raku process during the heat shock, the flames and the oxygen reduction method at 930 degrees celsius, are decisive for both the craquelure decorative effect and metallic and iridescent reflections.
OPERATION / FLOW / INTERACTION:
The object can be used as an Indoor and Outdoor Lamp. The lamp is suitable for creating new atmospheres with light and shadow effects on the wall. The user can interact by changing different colors using the remote control.
PROJECT DURATION AND LOCATION:
Modeled with clay: 12 days Drying: 20 days Blown glass processing: 7 days Location: Lido of Venice and Murano,Italy
FITS BEST INTO CATEGORY:
Fine Arts and Art Installation Design
SPECIFICATIONS / TECHNICAL PROPERTIES:
Materials: Raku ceramic, Murano glass, multicolored Led RGB
TAGS:
Muranoglass, madeinItaly, OPEN 20, theveniceglassweek 2020,2021,2022 venicedesignweek 2016-2018-2024 anamariarequeart,
RESEARCH ABSTRACT:
The goal is to create lamps that integrate Art and Design. The method is transversal by integrating two techniques ceramics with Murano glass; Through the Deconstruction of art, a process of liberation from the traditional historical form begins to give way to a new syncretic language. Two readings: Fusion of different techniques and cultures and Safeguarding the oceans, a tropicalization of the Mediterranean is occurring.The lamp has had a positive impact in Milan and in the VeniceGlassWeek 2020-2021-2022
CHALLENGE:
Take the pieces out of the oven at 930 degrees celsius and quickly manage the thermal shock in three minutes. The integration of the glass tentacles on the ceramic base.
TEAM MEMBERS (4) :
Ana Maria Reque, Glassmaster Silvano Signoretto, Stefano Tessaro,Photographer Gino Gabrieli
IMAGE CREDITS:
Photocredit: Gabrieli Gino
PATENTS/COPYRIGHTS:
Camara di Commercio di Venezia, Modello multiplo VE2015O000008