EN
Camilla Gurgone, escapes from the ordinary that only propose momentary solutions with easiness and immediacy: She lives in a contemporary word playing with its rules and paradoxes. Her artistic research, usually sets up as a documentation of daily life who meets one’s other, confronting with the attempted failure of reviving their and others time, to make the uncontrollable, controlled.
The necessity of building a tale by recording events that in the end will become a social fact, allows her to bestow reality to the impossible, but with legal paperwork. This way she creates a dynamic that erases every kind of misunderstanding, clearing up any uncertainty that our society has, making fun of it.
She calls on the public to participate at her poetic and take part in her installations, questioning the value of memory and that of the experienced moment, re evaluating a little bit at a time the act of archiving, sometimes conscious, or not sometimes personal, sometimes collective. Her works try to empathize with the spectator, by affecting one’s memories or by a story, that even though it’s being legally recorded, could be all construed (or maybe not?)
Scenic pretense, the gap between what is really happened and what has been registered, are the elements that allow her to play naively with the viewers memory. She usually works with installations, anticipated by performative actions acted in solitude or by drawing. While her installations permit diving in a fictitious reality, her drawings narrate, serving as an instrument of memory. She moves with simple actions like replacing, rearranging and reorganizing (archives ,systems, collections). Changing the rules of well-established systems that rule society, creating absurd but rational schemes. She takes account of one’s inner feelings and reorganizes them logically, trying to give solutions, with naïve means, to contemporary issues.
IT
Camilla Gurgone fugge dalla quotidianità che propone soluzioni temporanee con semplicità ed immediatezza vive nel mondo contemporaneo giocando con le sue regole ed i suoi paradossi.
La sua ricerca artistica, si configura spesso come una documentazione del proprio quotidiano che incontra quello di qualcun altro, confrontandosi con il tentativo fallimentare di rivivere il proprio tempo e quello altrui, per poter rendere l’incontrollabile controllabile.
La necessità di costruire un racconto tramite la registrazione di eventi che diventano infine un fatto sociale, le permette di conferire un grado di realtà all’impossibile, ma attraverso documenti legali.
In questo modo instaura una dinamica che elimina qualsiasi tipo di fraintendimento, rendendo chiare le disambiguità della società contemporanea prendendosene gioco.
Invita il pubblico a partecipare alla sua poetica e a prendere parte alle sue installazioni, mettendo in questione il valore del ricordo e del momento vissuto, rivalutando, di volta in volta, il gesto dell’archiviazione, talvolta consapevole, talvolta no, talvolta personale, talvolta collettivo.
I suoi tentativi tentano di empatizzare con lo spettatore, attraverso uno sforzo di memoria o tramite un racconto che, per quanto sia legalmente documentato, non è mai esistito (o forse no?).
La finzione scenica, il divario su ciò che è realmente accaduto e ciò che viene registrato, sono gli elementi che le permettono, con ingenuità, di giocare con la memoria.
Lavora prevalentemente con installazioni, a cui sono precedute azioni performative compiute in solitudine o con il disegno.
Mentre le sue installazioni permettono di immergersi in una realtà fittizia, il disegno è il racconto delle cose, uno strumento della memoria, così come i materiali che utilizza per la resa materica della sua ricerca, legati alla temporalità (carta termica).
Si muove con semplici gesti, quali la sostituzione, la ricombinazione, la riorganizzazione (gli archivi, sistemi, collezioni).
Cambiando le regole dei sistemi assodati che regolano la società, creando sistemi assurdi, ma razionali.
Prende in considerazione, i sentimenti più intimi e li organizza in apparati logici, cercando di dare soluzioni, con mezzi ingenui e problematiche contemporanee.
CV ENGLISH
- Born in Capannori in 1997, lives and works between Rome and Lucca.
study
- 2012-2016 Art school A. Passaglia, Lucca.
- from 2016 RUFA - Rome University of Fine Arts, Rome.
- from September 2019 to January 2020 UPV / EHU Facultad de Bellas Artes, Bilbao.
Awards / Workshops / Residences
2019
- Participation in the performance "Readers" by Michele Welke, Macro, Rome.
- Selected from the 21 finalists of the "Rotary Club" award, Bassano del Grappa (Veneto).
- Residence "Listen to the space", organized by Seminaria sogninterra, Maranola (Formia).
- Creation of illustrations for the Rufa Annual Report 2018, Rome.
- Work as assistant to Mariapina Bentivenga and Umberto Giovannini at Fabriano Paper Pavillon for the XIII UNESCO Creative Cities Conference, Fabriano.
- Sky Arte Award, RUFA CONTEST 2019, president of the David LaChapelle jury, Rome.
- Special mention award, “RUFA CONTEST 2019, president of the jury David LaChapelle, Rome.
- Woodcut Award, "LaScalArt 2019", organized by the La Scala Lawyers and Tipografia Campi, Milan.
- First prize at "16th prize internacional de cerámica contemporanyea CERCO", organized by Centro de Artesania de Aragón, Zaragoza (Espana).
2018
- Prize section ‘’ Artisti young ’’, Art in arts and crafts 18, Suzzara, (Mantova).
- Special mention award, RUFA CONTEST 2018, president of the Shirin Neshat jury, Rome.
- Work reported at the Gorlago Joint Prize, Gorlago (Bergamo).
2017
- Workshop "Performance and performativity: poetic practices of everyday performative" by Silvia Giambrone at her studio, Rome.
- Workshop "Marble sculpture symposium" curated by Davide Dormino, Emiliano Coletta, Fulvio Merolli at the M'Arte sculpture laboratory,
Zagarolo (Lazio).
- Finalist at RUFA CONTEST 17, Diébédo Francis Kéré jury president, Rome.
- Assistant for the realization of the pictorial works of Michael Lin, "ENJOY" by Danilo Eccher, Chiostro del Bramante, Rome.
2016
- Participation in the workshop "DFC | The body shape device "by Guido D’Angelo, Rome.
Collective and two-person exhibitions
2019
- "Artists in nature", curated by Claudia Staccioli, Gala Art, Spazio Cerere, Rome.
- Exhibition of the winners of the “Art in Arts and crafts 18” Award, curated by Mauro Carrera, Suzzara Prize Gallery, Suzzara (Mantova).
- Exhibition of the Finalists of the Rotary Club Award, curated by Moira Mascotto Bassano del Grappa (Veneto).
- Final exhibition of the residence "Listen to the space" organized by Seminaria sogninterra, curated by Isabella Indolfi Maranola (Formia).
- Exhibition of RUFA CONTEST 2019 finalists, Cerere space, Rome.
- "Mediterranea" Museo archeologico Nazionale Domenico Ridola, curated by Viviana Panaccia for Matera 2019 capital of culture, Matera.
- collective exhibition 'Cosmos. L'universo intimo' (Camilla Gurgone, Gisella Chaudry, Niccolò Calmistro), Rivara Castle by Franz Paludetto, curated by Danilo Lo Piccolo, Turin.
- November 2019: exhibition "LaScalArt 2019", organized by the La Scala Lawyers and Tipografia Campi, Milan.
2018
- Exhibition of the Art in Arts and Crafts Award 18, Seat of the Arts and Crafts School F. Bertazzoni, Suzzara (Mantova).
- Exhibition of the Gorlago municipality award, Palazzo del comune, Gorlago (Bergamo).
- Passages, Curated by Nicolas Martino, Pastificio Cerere, Rome.
- Tiny Biennale, curated by Susan Moore, Temple Gallery, Rome.
CV ITALIANO
-Nata a Capannori nel 1997, vive e lavora tra Roma e Lucca.
Studi
- 2012-2016 Liceo artistico A. Passaglia, Lucca.
- dal 2016 RUFA - Rome University of Fine Arts, Roma.
- da settembre 2019 a gennaio 2020 UPV/EHU Facultad de Bellas Artes, Bilbao.
Premi / Workshops / Residenze
2019
- Partecipazione alla performance “Readers” di Michele Welke, Macro, Roma.
- Selezionata tra i 21 finalisti del premio “Rotary Club”, Bassano del Grappa (Veneto).
- Residenza ”Ascoltare lo spazio”, indetto da Seminaria sogninterra, Maranola (Formia).
- Realizzazione di illustrazioni per il Rufa Annual Report 2018, Roma.
- Lavoro come assistente di Mariapina Bentivenga e Umberto Giovannini al Fabriano Paper Pavillon per il XIII UNESCO Creative Cities Conference, Fabriano.
- Premio Sky Arte, RUFA CONTEST 2019, presidente della giuria David LaChapelle, Roma.
- Premio menzione speciale, “RUFA CONTEST 2019, presidente della giuria David LaChapelle, Roma.
- Premio xilografia, “LaScalArt 2019”, indetto da Società per avvocati La Scala e Tipografia Campi, Milano.
- Primo premio al '' 16° premio internacional de cerámica contemporánea CERCO '', indetto da Centro de Artesania de Aragón, Zaragoza (Espana).
2018
- Premio sezione ‘’Artisti young’’, Arte in arti e mestieri 18, Suzzara, (Mantova).
- Premio menzione speciale, RUFA CONTEST 2018, presidente della giuria Shirin Neshat, Roma.
- Opera segnalata al Premio comune di Gorlago, Gorlago (Bergamo).
2017
- Workshop “Performance e performatività: pratiche poetiche del performativo quotidiano” a cura di Silvia Giambrone presso il suo studio, Roma.
- Workshop “Simposio di scultura in marmo” a cura di Davide Dormino, Emiliano Coletta, Fulvio Merolli presso il laboratorio M’Arte scultura, Zagarolo (Lazio).
- Finalista al RUFA CONTEST 17, presidente di giuria Diébédo Francis Kéré, Roma.
- Assistente per la realizzazione delle opere pittoriche di Michael Lin, “ENJOY” a cura di Danilo Eccher, Chiostro del Bramante, Roma.
2016
-Partecipazione al workshop “DFC | Il dispositivo forma corpo” a cura di Guido D’Angelo, Roma.
Mostre collettive e bipersonali
2019
- “Artisti in natura”, a cura di Claudia Staccioli, Gala Art, spazio Cerere, Roma.
- Mostra delle vincitrici del Premio “Arte in Arti e mestieri 18”, a cura di Mauro Carrera, Galleria del Premio Suzzara, Suzzara (Mantova).
- Mostra dei Finalisti del premio Rotary Club, a cura di Moira Mascotto Bassano del Grappa (Veneto).
- Mostra finale della residenza “Ascoltare lo spazio” indetto da Seminaria sogninterra, a cura di Isabella Indolfi Maranola (Formia).
-Mostra dei finalisti del RUFA CONTEST 2019, spazio Cerere, Roma.
- "Mediterranea", Museo archeologico Nazionale Domenico Ridola , curata da Viviana Panaccia in occasione di Matera 2019 capitale della cultura, Matera.
-mostra collettiva "Cosmos. L'universo intimo" (Camilla Gurgone, Gisella Chaudry, Niccolò Calmistro), Castello di Rivara by Franz Paludetto, a cura di Danilo Lo Piccolo, Torino.
- Novembre 2019 : mostra “LaScalArt 2019”, indetto da Società per avvocati La Scala e Tipografia Campi, Milano.
2018
- Mostra del Premio Arte in arti e mestieri 18, Sede della scuola di Arti e Mestieri F. Bertazzoni, Suzzara (Mantova).
- Mostra del Premio comune di Gorlago, Palazzo del comune, Gorlago (Bergamo).
- Passaggi, Curata da Nicolas Martino, Pastificio Cerere, Roma.
- Tiny Biennale, curata da Susan Moore, Temple Gallery, Roma.