This work composed mainly of tree leaves and organic substances, combined with glue, putty, paint, bright varnish and copper, goes to illustrate a characteristic of all existing phenomena: the impossibility of permanence in a form not subject to change and degradation.
Lavoiser, the French chemist, stated that " nothing is created, nothing is destroyed, everything is transformed," so the leaves in this work, even before depicting a lion, are attributed identifying the subject tree, and even before that these leaves, existed in becoming in the form of water, earth, nourishment and so on.
This work therefore intends to make explicit the transience, the change to which everything is subject: this impermanence therefore draws attention to the dependent origin of phenomena (interdependence) and emphasizes the importance of not grasping at labels, names, concepts, forms...
Everything is transformed, so this lion ( an animal represented because it is often associated with elements of strength, power, triumph) becomes a symbol of what is caducos. This work changes color from the first day of its creation, the leaves and other elements degrade, the lion shrinks, until in time its dry, dry components will pulverize and it will disappear.
This work shows the process of degradation, until the form will show itself in its own absence.
Quest’opera composta prevalentemente da foglie d’albero e sostanze organiche, unite a colla, stucco, pittura, vernice brillante e rame, va ad illustrare una caratteristica di tutti i fenomeni esistenti: l’impossibilità della permanenza in una forma non soggetta a mutamento e a degradazione.
Lavoiser, il chimico francese, affermava che “ nulla si crea, nulla si distrugge, tutto si trasforma”, così le foglie di quest’opera, ancor prima di raffigurare un leone, sono attribuiti che identificano il soggetto albero, e ancor prima di ciò queste foglie, esistevano in divenire nella forma di acqua, terra, nutrimento e così via.
Quest’opera dunque intende esplicitare la caducità, il cambiamento a cui tutto è sottoposto: questa impermanenza perciò pone l’attenzione sull’origine dipendente dei fenomeni (interdipendenza) e rimarca l’attenzione sull’importanza di non afferrarsi alle etichette, ai nomi, ai concetti, alle forme…
Tutto si trasforma, così questo leone ( animale rappresentato perché spesso associato a elementi di forza, potere, trionfo) diviene simbolo di ciò che è caducò. Quest’opera cambia colore dal primo giorno della sua creazione, le foglie e gli altri elementi si degradano, il leone si restringe, finché col tempo i suoi componenti secchi e asciutti si polverizzeranno e esso sparirà.
Quest’opera mostra il processo di degradazione, finché la forma si mostrerà nella sua stessa assenza.